Aromaty ukryte w butelce

Aromaty ukryte w butelce

Wraca moda na własnoręcznie przygotowane nalewki ziołowe i owocowe. Chociaż diabetykom z nimi raczej nie po drodze, od czasu do czasu można sobie pozwolić na niewielką ilość tego aromatycznego alkoholu. 


Choć badania naukowe dowodzą, że u osób pijących niewielkie ilości alkoholu zmniejsza się ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca i udaru mózgu, to nie możemy nadużywać tego argumentu w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Po pierwsze należałoby się zastanowić, co to znaczy „niewielka ilość alkoholu”. Jest to określenie na tyle nieprecyzyjne, że każdy może je dowolnie interpretować. Po drugie, diabetycy muszą mieć na względzie także poziom cukru we krwi, na który słodki alkohol ma duży wpływ. 

Karafka w domu diabetyka
Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, spożywanie alkoholu przez chorych na cukrzycę nie jest wskazane, choć są określone dopuszczalne ilości jego spożycia. Kobiety nie powinny spożywać więcej niż 20 g na dzień czystego alkoholu etylowego (tj. ok. 200–250 ml wina lub 0,5 l piwa lub 2 małe kieliszki wódki 40%) a mężczyźni 30 g na dzień (tj. ok. 300–375 ml wina lub 0,5 l– 0,3 l piwa lub 3 kieliszki wódki 40% ) oczywiście nie codziennie, tylko okazjonalnie. W przypadku diabetyków niewskazane jest spożywanie trunków z dużą ilością cukru. Wśród diabetyków są też osoby, które nie powinny w ogóle spożywać alkoholu – to chociażby pacjenci z dyslipidemią (wysokim poziomem trójglicerydów), neuropatią czy po przebytym zapaleniu trzustki. Alkohol hamuje uwalnianie glukozy z wątroby i w związku z tym jego spożycie podnosi ryzyko niedocukrzenie, szczególnie w nocy. Podanie glukagonu osobie, która straciła przytomność w wyniku niedocukrzenia, a wcześniej piła alkohol, nie odniesie żadnego skutku. Glukagon działa w ten sposób, że aktywuje wątrobę do wyrzutu zapasów zgromadzonej w niej glukozy. Alkohol skutecznie ten proces hamuje. Przeciwwskazaniem jest również picie alkoholu przy jednoczesnym przyjmowaniu pewnych grup leków doustnych przeciwcukrzycowych, dlatego zawsze warto skonsultować się w tej sprawie ze swoim lekarzem. 

I cukier, i procenty
Abyśmy mogli czerpać pełną przyjemność z degustacji nalewek, cieszyć się ich smakiem, musimy być rozsądni i świadomi zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu. Napoje wysokoprocentowe w dużym stopniu utrudniają kontrolowanie cukrzycy. Najczęściej występującym problemem jest oczywiście hipoglikemia. Trzeba też wiedzieć, że alkohole to produkty wysokokaloryczne, które utrudniają utrzymanie prawidłowej masy ciała. Pijąc alkohol tracimy naturalne poczucie sytości, więc jesteśmy w stanie zjeść dużo więcej. Może się zdarzyć, że tracimy rozsądek i motywację do kontrolowania cukrzycy. Wszytko to sprawia, że alkohol nie jest przyjacielem cukrzycy i diety.

Czym są nalewki?
Nalewki to alkoholowe wyciągi z ziół, owoców, liści, korzeni, kwiatów, zazwyczaj wysoko procentowe (40–50 proc.). Sporządza się je poprzez zalanie wybranych składników alkoholem, czasami z dodatkiem cukru, miodu i podaje w małych kieliszkach. Sącząc nalewkę domowej roboty delektujemy się jej smakiem (malinowym, wiśniowym, jeżynowym, miętowym, pigwowym), ale mamy również świadomość jej właściwości prozdrowotnych. Nalewki mają działanie rozgrzewające, rozkurczające, napotne i wspomagające trawienie.  Jednak są trudne do „opanowania” przez diabetyka bo z jednej strony – z powodu dużej zawartości alkoholu – mogą powodować niedocukrzenie, z drugiej – z powodu dużej ilości cukru – podnoszą glikemię. Zwykle jest tak, że po nalewce najpierw cukier we krwi wzrasta ponad normę, a po pewnym czasie nadmiernie się obniża. Jest to zatem smaczny trunek, ale niosący ze sobą spore niebezpieczeństwo rozregulowania cukrzycy. Jednocześnie nalewki, jako nieliczne wśród napoi alkoholowych wysokoprocentowych, mają wiele zalety. W ich składzie znajdziemy nie tylko olejki eteryczne, ale również witaminy, składniki mineralne, flawonoidy, garbniki i wiele innych korzystnych dla organizmu związków. Jeśli już spożywamy napoje alkoholowe, lepiej wybierać te, które mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Uważa się, że nalewki spożywane z umiarem nie tylko poprawiają nastrój i samopoczucie, ale również mają działanie lecznicze.

Z apteczki babuni
Przepisy na dobre nalewki przekazywane są w rodzinach z pokolenia na pokolenie. Często sporządzano je w celu zabezpieczenia się przed chorobami czy zmniejszenia dolegliwości już występujących, używając naturalnych surowców zielarskich. Rośliny lecznicze, takie jak zioła, stanowią alternatywę dla leków syntetycznych i dlatego tak chętnie są stosowane w różnych dolegliwościach. Jak wiadomo, wiele ziół wykazuje działanie przeciwcukrzycowe, bądź poprawia kontrolę glikemii. Należą do nich, nie tylko znana już wszystkim morwa biała, ale również mniszek lekarski, łopian większy, pokrzywa zwyczajna, fiołek trójbarwny czy perz pospolity.

Pomimo tych wszystkich pozytywnych argumentów, które skłaniają nas do tego, aby w naszych spiżarkach pojawiła się choć jedna butelka własnoręcznie przygotowanej nalewki, należy pamiętać, że napój ten zawiera alkohol, więc spożywa się go podczas lub bezpośrednio po posiłku w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia hipoglikemii. Warto przypomnieć, że po każdorazowym spożyciu alkoholu należy częściej niż zwykle mierzyć poziom cukru i trzeba zadbać o to, aby jego wartość nie była zbyt niska szczególnie przed snem. Objawy hipoglikemii mogą być mylone z upojeniem alkoholowym, wiec warto uprzedzić osoby towarzyszące o naszej cukrzycy i zawsze pamiętać o zachowaniu ostrożności. 

Ponadto pamiętajmy, że mały kieliszek (25 g) nalewki wiśniowej to ok. 8–10 g węglowodanów (w zależności od ilości dodanego cukru i owoców), czyli równoważnik 1 wymiennika węglowodanowego. 

Porady:

- Wybieraj nalewki ziołowe częściej niż owocowe (w swoim składzie mają mniej cukru).

- Po spożyciu nalewki kontroluj swój poziom glikemii, również po kilku godzinach, aby zapobiegać niedocukrzeniom.

- Do przygotowania nalewek wykorzystuj zioła zebrane własnoręcznie (z daleka od dróg) lub kupione w specjalistycznych sklepach czy aptekach, a owoce wybieraj zdrowe i dojrzałe.

- Nalewki przechowuj w butelkach z ciemnego szkła

- Nie zalewaj ziół ani owoców czystym spirytusem, tylko rozcieńczonym do 70–75%,

- Do nalewek dodawaj ulubione przyprawy (kardamon, goździki, ziele angielskie), by podkreślić ich aromat.

- Nalewki to doskonałe lekarstwo na przeziębienie i na obniżony nastrój, ale używaj go naprawdę  w „aptekarskich” ilościach.


mgr Adrianna Jankowska, dietetyk

Informacje zawarte na niniejszej stronie www.xidoneo.pl nie stanowią porady lekarskiej, która może być udzielona wyłącznie przez lekarza.
Pomimo iż Abbott Diabetes Care dokłada wszelkich starań, aby w zamieszczonych materiałach nie pojawiły się żadne informacje, opinie ani oświadczenia, które mogą wprowadzać w błąd, podkreślamy, że informacje zawarte w zamieszczonych na niniejszej stronie www.xidoneo.pl materiałach, stanowią streszczenie niezależnych ocen i opinii autorów oraz osób z nimi współpracujących.
Zważywszy na powyższe, Abbott Diabetes Care nie bierze żadnej odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek niedokładnych lub wprowadzających w błąd informacji lub oświadczeń. Abbott Diabetes Care nie zatwierdza również zawartości ani nie zachęca do zastosowania jakiegokolwiek produktu leczniczego, ani wyrobu medycznego w sposób wykraczający poza bieżące zastosowanie objęte rejestracją na jakimkolwiek terytorium.
Szczegółowe informacje dotyczące produktów leczniczych lub wyrobów medycznych omawianych w przedmiotowych materiałach znajdują się odpowiednio w Charakterystyce Produktu Leczniczego lub Instrukcji Użytkowania dostarczonych wraz z produktem leczniczym lub wyrobem medycznym. Charakterystyka produktu leczniczego oraz Instrukcja Użytkowania zawierają wskazania, przeciwwskazania, skutki uboczne, zalecane procedury, ostrzeżenia oraz środki ostrożności.
 

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.