CO MOŻNA JEŚĆ PRZY CUKRZYCY – TESTUJEMY CZEKOLADY

CO MOŻNA JEŚĆ PRZY CUKRZYCY – TESTUJEMY CZEKOLADY

Ze wszystkich dostępnych słodkich przysmaków czekolada jest jednym z tych najbardziej pożądanych. Jej podstawowy składnik, kakao, to bomba prozdrowotnych substancji, jednak sama czekolada otrzymała miano bomby kalorycznej. Czy słusznie? Czym się kierować wybierając aromatyczne brązowe tabliczki wśród kolorowych opakowań?

Czekolada powstaje z nasion tropikalnego drzewa Theobroma cacao, czyli kakaowca właściwego. Najwcześniejsze wykorzystanie i spożycie miąższu kakaowca sięga cywilizacji Olmeków w Ameryce Środkowej. Po odkryciu obu Ameryk czekolada stała się bardzo popularna również w Europie. Początkowo jako gorzki napój, doprawiany wanilią lub chilli, z czasem przybrała swoją współczesną formę.

Kakao zawiera szeroką gamę przeciwutleniaczy, a ich ilość jest znacznie wyższa niż w większości innych produktów spożywczych. Surowe, nieprzetworzone ziarna kakaowe osiągają najwyższą punktację w zakresie wartości ORAC (pojemność antyoksydacyjna żywności). Dlatego też ciemna, gorzka czekolada, zawierająca duża ilość kakao (od 60 do 90%), jest znacznie lepszym wyborem niż czekolada mleczna, biała czy nadziewana.

Kakao jest dobrym źródłem żelaza, magnezu, manganu, fosforu i cynku. Zawiera również katechiny, przeciwutleniacze i procyjanidy. Te korzystne związki oprócz neutralizacji niebezpiecznych wolnych rodników, wpływają korzystnie na czynność układu krążenia, w szczególności poprawę wskaźników cholesterolu, obniżenie ciśnienia krwi oraz zwiększenie elastyczności naczyń krwionośnych. Ponadto mają zdolność do zmniejszania oporności na insulinę, a gorzka czekolada ma także jeden z najniższych wskaźników glikemicznych wśród słodkich przekąsek.

Niestety jak wszystkie słodkości w diecie diabetyka, także gorzka czekolada musi być spożywana z umiarem. Większość dostępnych na rynku czekolad zawiera poza kakao składniki, które dodatkowo zwiększają ich kaloryczność, zawartość tłuszczu i węglowodanów, w tym cukru. Z drugiej strony, producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom coraz bardziej wymagających konsumentów i proponują czekolady słodzone naturalnymi substancjami jak stewia czy ksylitol, a także wzbogacane w wartościowe składniki (np. orzechy czy jagody goji). Dlatego także przy wyborze czekolady należy czytać etykiety i sięgać po produkty o jak najwyższej zawartości kakao i zdrowych dodatków. Unikać tych, w którym podstawowym składnikiem jest cukier w towarzystwie innych składników.

Poniżej prezentujemy przegląd wybranych, dostępnych na rynku czekolad.

Torras: Czekolada gorzka ze stewią bez dodatku cukru
Skład:
miazga kakaowa, substancja słodząca (erytrytol 29,5%, glikozyd stewiolowy 0,027%), masło kakaowe, inulina, odtłuszczone kakao, emulgator (lecytyna sojowa), aromat (waniliowy), Masa kakaowa min. 60%. Wartość energetyczna (w 100 g): 410 kcal Tłuszcz: 37 g Białko: 6,5 g Węglowodany: 32,5 g w tym cukry: <0,5 g Błonnik: 18 g UWAGI Czekolada o wysokiej zawartości kakao, słodzona naturalnymi, dobrze tolerowanymi słodzikami (erytrol i stewia), o bardzo wysokiej zawartości błonnika (18 g) z dodatkiem naturalnego prebiotyku inuliny, substancji zaliczanej do frakcji rozpuszczalnej błonnika pokarmowego. Mały minus za obecność naturalnego emulgatora. Duży plus za najniższą wśród ocenianych kaloryczność. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Cocoa: Czekolada z jagodami goji
Skład:
nieprażone ziarno kakaowca, cukier z kwiatu palmy kokosowej, tłuszcz kakaowy, jagody goji 5%, kruszone ziarna kakaowca, Bourbon wanilia, zawartość masy kakaowej min. 65%, * składniki pochodzące z upraw ekologicznych. Wartość energetyczna (w 100 g): 579 kcal Tłuszcz: 44 g Białko: 7 g Węglowodany: 36 g w tym cukry: 36 g Błonnik: 8 g UWAGI Bardzo dobrej jakości czekolada o sporej zawartości kakao, co ważne surowego, a wiec zawierającego maksymalną ilość antyutleniaczy. Słodzona jest cukrem kokosowym, który ma niższy niż cukier buraczany indeks glikemiczny (IG 35). Dodatkiem smakowym są jagody goji, jednak iść jest niewielka. Produkt zawiera znaczną ilość błonnika. Dodatkową zaletą są składniki pochodzenia ekologicznego. Dość wysoka cena, ale pamiętajmy, że nawet z tak dobrą czekoladą nie wolna przeholować. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Plamilfood: Bezglutenowa czekolada miętowa z ksylitolem
Skład:
Masa kakaowa, substancja słodząca: ksylitol (25%), masło kakaowe, emulgator: lecytyna słonecznikowa, aromat miętowy Wartość energetyczna (w 100 g): 555 kcal Tłuszcz: 47 g Białko: 9,2 g Węglowodany: 27,5 g w tym cukry: 1,5 g Błonnik: 12,5 g UWAGI Dobrej jakości czekolada o wysokiej zawartości kakao (min. 75 %), słodzona naturalnym słodzikiem ksylitolem z dodatkiem aromatu miętowego. Produkt o wysokiej zawartości błonnika. Czekolada jest odpowiednia dla osób w diecie eliminującej gluten i nabiał. Producent zaleca spożycie dla osoby dorosłej do 12 kostek dziennie, gdyż nadmierne spożycie czekolady może wywołać efekt przeczyszczający ze względu na zawartość ksylitolu. Mały minus za obecność naturalnego emulgatora poprawiającego strukturę tabliczki – w wysoko gatunkowych czekoladach ten składnik nie powinien się pojawiać. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

J.D. Gross: Czekolada gorzka Arriba Superieur 81%
Skład:
miazga kakaowa, cukier, kakao w proszku o obniżonej zawartości tłuszczu, emulgator: lecytyny (ze słonecznika), ekstrakt z laski wanilii. Masa kakaowa minimum 81%. Wartość energetyczna (w 100 g): 410 kcal Tłuszcz: 42,8 g Białko: 10,2 g Węglowodany: 23,6 g w tym cukry: 16,8 g Błonnik: brak danych UWAGI Czekolada o wysokiej zawartości kakao (81 %). Stosunkowo niska zawartość cukru. Minus za brak tłuszczu kakaowego, który zastąpiono lecytyną słonecznikową i kakao w proszku. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Wawel: 90% Cocoa Czekolada gorzka extra
Skład:
miazga kakaowa, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu, cukier, tłuszcz kakaowy, emulgatory: lecytyny (z soi) i E476, aromat Wartość energetyczna (w 100 g): 546 kcal Tłuszcz: 44 g Białko: 12 g Węglowodany: 17 g w tym cukry: 11 g Błonnik: brak danych UWAGI Czekolada o bardzo wysokiej zawartości kakao (90 %) i niskiej zawartości cukru. Minus za obecność syntetycznego emulgatora i stabilizatora E 476 – polirycynooleinian poliglicerolu oraz dodatkowo lecytyny sojowej dla poprawy konsystencji tabliczki. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Ritter Sport: Czekolada mleczna z całymi orzechami laskowymi
Skład:
cukier, orzechy laskowe, tłuszcz kakaowy, miazga kakaowa, mleko w proszku pełne, laktoza (z mleka), mleko w proszku odtłuszczone, tłuszcz mleczny, emulgator: lecytyny (z soi), naturalny aromat. Wartość energetyczna (w 100 g): 573 kcal Tłuszcz: 38 g Białko: 8,4 g Węglowodany: 47 g w tym cukry: 45 g Błonnik: brak danych UWAGI Czekolada o niskiej zawartości kakao (30 %) i stosunkowo wysokiej zawartości cukru. Konsystencja tabliczki polepszona dodatkiem lecytyny sojowej. Korzystnie wysoka zawartość całych orzechów laskowych (23%). Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

E. Wedel: Czekolada mleczna
Skład:
cukier, tłuszcz kakaowy, mleko pełne w proszku, miazga kakaowa, serwatka w proszku (z mleka), laktoza i białka mleka, miazga z orzechów laskowych, tłuszcz mleczny, emulgator (lecytyna sojowa), aromat, Masa kakaowa minimum 30%, masa mleczna minimum 15%. Wartość energetyczna (w 100 g): 530 kcal Tłuszcz: 30 g Białko: 6 g Węglowodany: 58 g w tym cukry: 57 g Błonnik: 2,5 g UWAGI Średniej jakości czekolada. Zawartość kakao w czekoladzie to tylko 30 %. Na pierwszym miejscu w składzie występuje cukier, co świadczy, że jest on głównym składnikiem produktu. Reszta to dodatki mleczne i miazga z orzechów laskowych. Dla poprawy konsystencji, oprócz tłuszczu kakaowego i mlecznego, dodano także lecytynę sojową. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE i w małych ilościach

Lindt: Szwajcarska czekolada mleczna z całymi prażonymi migdałami
Skład:
cukier, tłuszcz kakaowy, migdały (15%), pełne mleko w proszku, miazga kakaowa, laktoza, odtłuszczone mleko w proszku, emulgator (lecytyna sojowa), ekstrakt słodowy jęczmienny, aromat, Czekolada mleczna: Masa kakaowa minimum: 31%. Wartość energetyczna (w 100 g): 560 kcal Tłuszcz: 35 g Białko: 8,8 g Węglowodany: 51 g w tym cukry: 48 g Błonnik: brak danych UWAGI Czekolada o niskiej zawartości kakao (31 %) i wysokiej zawartości cukru. Miazga kakaowa wymieniona na dalekiej pozycji w składzie produktu, świadczy o jej niezbyt wysokiej zawartości w czekoladzie. Oprócz cukru, także ekstrakt słodowy z jęczmienia. Plus za dodatek korzystnych dla zdrowia migdałów. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE i w małych ilościach

Terravita: Bakaliowa Czekolada mleczna
Skład:
cukier, mleko w proszku pełne, tłuszcz kakaowy, miazga kakaowa, rodzynki (10%), orzeszki arachidowe (10%), serwatka w proszku (z mleka), tłuszcz roślinny (olej palmowy, Shea), emulgatory: lecytyny (z soi) i E 476, aromat, Masa kakaowa minimum 25%.Wartość energetyczna (w 100 g): 498 kcal Tłuszcz: 26 g Białko: 6,3 g Węglowodany: 58 g w tym cukry: 49 g Błonnik: brak danych UWAGI Czekolada o niskiej zawartości kakao (25 %), stosunkowo wysokiej zawartości cukru i dodatku olejów roślinnych. Oprócz lecytyny sojowej w składzie obecny także syntetyczny emulgator E 476. Dodatek suszonych rodzynek zwiększa ilość węglowodanów prostych w produkcie. Plus za orzechy arachidowe. Przydatność w diecie diabetyka: NIE

Alpen Gold Bąbolada mleczna
Skład:
cukier, miazga kakaowa, tłuszcz kakaowy, odtłuszczone mleko w proszku, serwatka w proszku (z mleka), tłuszcze roślinne (palmowy, shea), tłuszcz mleczny, emulgatory (lecytyna sojowa, E 476, lecytyna słonecznikowa), aromat. Wartość energetyczna (w 100 g): 530 kcal Tłuszcz: 30 g Białko: 6 g Węglowodany: 58 g w tym cukry: 57 g Błonnik: 2,5 g UWAGI Niskiej jakości napowietrzona czekolada. Zawartość kakao w czekoladzie to tylko 25 %, a jej głównym składnikiem jest cukier. Ogromny minus za wykorzystanie aż trzech rodzajów emulgatorów (lecytyny słonecznikowej i sojowej oraz syntetycznego E476). Dodatkowo w produkcji czekolady wykorzystano odtłuszczone mleko w proszku, ale tłuszcz zastąpiono olejami roślinnymi. Przydatność w diecie diabetyka: NIE

Milka: Czekolada Strawberry Yoghurt
Skład:
cukier, olej palmowy, serwatka w proszku (z mleka), tłuszcz kakaowy, odtłuszczone mleko w proszku, miazga kakaowa, odtłuszczony proszek jogurtowy (2,5%), tłuszcz mleczny, emulgatory (lecytyna sojowa, lecytyna słonecznikowa), glukoza, pasta z orzechów laskowych, aromaty, maltodekstryna, proszek truskawkowy (0,1%), kwas (kwas cytrynowy). Wartość energetyczna (w 100 g): 565 kcal Tłuszcz: 35 g Białko: 5 g Węglowodany: 55 g w tym cukry: 53 g Błonnik: 0,9 g UWAGI Czekolada, w której miazga kakaowa występuje dopiero na czwartym miejscu w składzie produktu (po cukrze i oleju palmowym!). W 50 % składa się z wsadu o smaku truskawkowo-jogurtowym (złożonego z proszku jogurtowego, truskawkowego, glukozy i maltodekstryny – o wysokim indeksie glikemicznym!). Producent nie określił minimalnej zawartości kakao w produkcie, co dodatkowo przemawia na jego niekorzyść. Przydatność w diecie diabetyka: NIE

Milka: Czekolada White Chocolate
Skład:
cukier, tłuszcz kakaowy, odtłuszczone mleko w proszku, serwatka w proszku (z mleka), tłuszcz mleczny, emulgator (lecytyna sojowa), aromat. Wartość energetyczna (w 100 g): 540 kcal Tłuszcz: 29,5 g Białko: 4,7 g Węglowodany: 63 g w tym cukry: 63 g Błonnik: 0 g UWAGI Brak zawartości kakao powoduje, że nie ma w niej jedynego zdrowego składnika. W większości składa się z cukru i tłuszczu (mlecznego i kakaowego) oraz mlecznych dodatków i lecytyny sojowej. Przydatność w diecie diabetyka: NIE

Wybrana literatura:

  • Karin Ried, Thomas R Sullivan, Peter Fakler, Oliver R Frank, Nigel P Stocks, Effect of cocoa on blood pressure, The Cochrane Library Aug 2012 r.
  • American Chemical Society, Key chocolate ingredients could help prevent obesity, diabetes, ScienceDaily. 2 April 2014 r.
  • Davide Grassi, Giovambattista Desideri, Stefano Necozione, Fabrizio Ruggieri, Jeffrey B. Blumberg, Michele Stornello, and Claudio Ferri, Protective Effects of Flavanol-Rich Dark Chocolate on Endothelial Function and Wave Reflection During Acute Hyperglycemia, Hypertension 2012 r.; 60: s. 827-832.
  • Allen RR, Carson L, Kwik-Uribe C, Evans EM, Erdman JW Jr. "Daily consumption of a dark chocolate containing flavanols and added sterol esters affects cardiovascular risk factors in a normotensive population with elevated cholesterol." J Nutr. 2008 Apr;138(4):725-31.
  • Magdalena Cuenca-García, Jonatan R. Ruiz, Francisco B. Ortega, Manuel J. Castillo. Association between chocolate consumption and fatness in European adolescents" Nutrition DOI: 10.1016/j.nut.2013.07.011. 21 October 2013.

Magdalena Pietraszkiewicz, biolog, dietetyk

Powyższe opinie na temat produktów, są prywatnymi opiniami Autorki. Spółka Abbott Laboratories Poland Sp. z o.o. nie odpowiada za ich prawdziwość, trafność ani rzetelność.

ADC/www/p/csctms/2016

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.