Odchudzanie diabetyka

Odchudzanie diabetyka

Problem redukcji masy ciała dotyczy przede wszystkim diabetyków z cukrzycą typu 2. Rzadziej zdarza się, że odchudzać muszą się osoby z „jedynką”. Niemniej i dla jednych i dla drugich zawsze jest to spore wyzwanie. Co tu dużo kryć, cukrzyca odchudzaniu nie sprzyja.

W przypadku osób z cukrzycą typu 2. obniżenie masy ciała, czy utrzymanie jej na prawidłowym poziomie bywa nawet trudniejsze niż utrzymywanie dobrych cukrów. Wraz z wiekiem dochodzi do spowolnienia metabolizmu, co nie służy procesowi chudnięcia. Ponadto niektóre leki doustne stosowane w terapii cukrzycy typu 2. oraz insulina dają skutek uboczny w postaci nadmiernego przyrostu masy ciała. Niestety, najpopularniejsze i najbardziej refundowane preparaty doustne dla diabetyków mogą powodować tycie.

To jeden z głównych powodów, dlaczego odchudzanie przy cukrzycy jest jeszcze trudniejsze niż dla osób zdrowych. Sami pacjenci bardzo często tłumaczą swoje niepowodzenia na tym polu częstymi epizodami hipoglikemii, na które muszą reagować dodatkowym jedzeniem. Wprawdzie, żeby skutecznie podnieść sobie poziom cukru we krwi wystarczy pół szklanki słodkiej herbaty, jednak podczas niedocukrzenia chorzy najczęściej coś jedzą, a często są to spore porcje. W czasie hipoglikemii odczuwamy znacznie wzmożony apetyt, dlatego powstrzymanie się od jedzenia, jest tym trudniejsze. Chorzy boją się też podejmować wysiłek fizyczny, także z powodu ryzyka niedocukrzenia.

Sama dieta to za mało

Żeby diabetyk na trwale zredukował masę swojego ciała powinien nie tylko zmienić sposób odżywiania, ale też tryb życia. Konieczna jest regularna, umiarkowana aktywności fizyczna, chociażby w postaci spacerów. Na początku odchudzania warto zastanowić się nad swoimi przyzwyczajeniami, które mogą być dla nas zgubne. Niekoniecznie trzeba jeść dużo, by mieć nadwagę. Wystarczy jeść nieregularnie, unikać śniadań, podjadać późnym wieczorem czy nadużywać produktów mocno przetworzonych. Na początek warto wyeliminować te zgubne przyzwyczajenia. Trzeba pamiętać, że odchudzanie to rozciągnięty w czasie proces, w trakcie którego mogą zdarzyć się błędy. Ważne, by były to epizody, po których wracamy do zdrowych nawyków.

Żeby schudnąć trzeba jeść

Choć brzmi to dość przewrotnie, prawdą jest, że to nie głodówka jest sposobem na sukces. Kluczowe pozostaje pytanie, co jeść i jak przygotowywać posiłki? Wszystkie posiłki powinny być niewielkie objętościowo, od stołu powinniśmy wstawać z uczuciem niedosytu. Zupy należy przygotowywać na wywarach jarzynowych, z dodatkiem mleka lub jogurtu. Należy zrezygnować ze śmietany i zasmażek. W drugim daniu należy uwzględnić grube kasze (gryczana, jęczmienna, jaglana), brązowy lub dziki ryż, rzadziej makarony (wybierać jedynie te z mąki pełnoziarnistej) lub ziemniaki, choć te w bardziej ograniczonych ilościach. Do tego warto dołożyć niewielką porcję mięsa lub ryby oraz sporą porcję warzyw, najlepiej w postaci surówki. W ramach drugiego śniadania i podwieczorku warto wybierać jogurty naturalne lub kefiry z niewielkim dodatkiem sezonowych owoców. Na pierwsze śniadanie można sięgnąć po tradycyjną kanapkę, warto by była na chlebie razowym oraz by do kanapki zjeść jakieś warzywo. Zabrania się jedzenia słodyczy, gdyż dostarczają dużą ilości tłuszczu, a tłuszcz nieprzetworzony gromadzi się w postaci tkanki tłuszczowej. Słodycze są także źródłem niekorzystnych w diecie NKT (nasyconych kwasów tłuszczowych) i izomerów trans przyczyniających się do miażdżycy, a także powodują wahania poziomu cukru we krwi.

Odchudzając się należy też pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu, co również wpływa na przyspieszanie metabolizmu. Zaleca się spożywanie od 1,5–2 litrów i powyżej niegazowanej wody mineralnej oraz bezwzględną eliminację wszelkich napojów słodzonych, które wpływają na wzrost masy ciała oraz utrudniają wyrównanie cukrzycy.

Zasady odchudzania przy cukrzycy:

  • Planuj posiłki o stałych porach z przerwami nie większymi niż 2,5–3 godz., co jest korzystne dla organizmu, gdyż energia nie jest odkładana na zapas w postaci tkanki tłuszczowej, a wykorzystywana na bieżąco.
  • Codziennie jedź śniadanie, pilnuj by pierwszy posiłek spożyć w godzinę od przebudzenia się. W ten sposób pobudzisz swój metabolizm i zapewnisz sobie energię na pierwszą część dnia.
  • Ostatni posiłek spożyj 2–3godz. przed snem, pamiętaj by był lekki i nie pozwalaj sobie na żadne dojadanie późno w nocy.
  • Nie podjadaj także w ciągu dnia, między głównymi posiłkami. Przyzwyczaj swój organizm do stałego rytmu trzech głównych posiłków i dwóch przekąsek.
  • Zwracaj uwagę na sposób przygotowania potraw. Chcąc zaoszczędzić kalorie zrezygnuj ze smażenia na rzecz potraw duszonych, pieczonych lub przygotowywanych na parze.
  • Unikaj nadmiaru soli, która powoduje nadciśnienie tętnicze. Nie szalej też z ostrymi przyprawami, które pobudzają apetyt.
  • Wyklucz ze swojego jadłospisu słodycze, także te z etykietą „dla diabetyków”, nawet jeśli nie zawierają one cukru buraczanego, są bardzo kaloryczne i bogate w tłuszcze.

 

ADC/www/p/odps/2016

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.