Co mozna jeść przy cukrzycy – Testujemy lody

Co mozna jeść przy cukrzycy – Testujemy lody

Lody zawierają dużą ilość cukrów prostych, głównie w postaci dodawanego do nich białego cukru (sacharozy). Są lekkostrawne i szybko podnoszą poziomu cukru we krwi. Na tle innych słodyczy wypadają korzystnie pod względem kalorycznym, i dodatkowo te mleczne zawierają mleko, a co za tym idzie całe bogactwo składników w nim występujących (wapń, witaminy).

W Polsce na próżno szukać wersji lodów bezcukrowych, słodzonych naturalnymi substancjami słodzącymi. W całym kraju tylko kilka cukierni oferuje takie rozwiązanie, a szkoda, bo byłoby to dobre rozwiązanie dla wszystkich diabetyków i osób dbających o zdrowie. Lody należy spożywać sporadycznie, z umiarem i ważne, by spożywać je po posiłku, w którym znajdują się różne składniki odżywcze, takie jak białko, błonnik czy witaminy i substancje mineralne, które pomagają kontrolować poziom cukru we krwi. Zjadanie lodowego deseru po obiedzie bogatym w białko spowoduje, że ogólny indeks glikemiczny posiłku nie będzie tak wysoki jak lodów zjedzonych osobno. Pamiętajmy również o tym, aby decydując się na lody, nie wzbogacać ich dodatkowo w kalorie w postaci gęstych syropów czy bitej śmietany.    

Warto mieć też świadomość, że większość z dostępnych na rynku lodów zawiera chemiczne dodatki, barwniki czy szczególnie szkodliwe tłuszcze trans. Skład prawdziwych lodów to mleko, śmietana, cukier, jaja oraz w zależności od smaku np.: wanilia, owoce, kakao czy mięta. Optymalne lody to takie, których porcja mieści się w granicach 150 kalorii, 20 g (lub mniej) węglowodanów,  5 g tłuszczu całkowitego i 3 g tłuszczów nasyconych oraz 0 gram tłuszczu trans.

Przedstawiamy kilka losowo wybranym lodów:  

Lody śmietankowe gałkowe 
Przykładowy skład: śmietanka kremówka 30 %, woda, cukier, odtłuszczone mleko w proszku, syrop skrobiowy, masło, jaja, emulgator (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych), stabilizatory i zagęstniki (mączka chleba świętojańskiego, guma guar), aromat identyczny z naturalnym
Wartość odżywcza w 1 porcji/47 g: Energia: 131 kcal, Białko: 2,3 g, Węglowodany: 13,3 g, Tłuszcz: 7,6g
Zalety i wady: Zawierają naturalną śmietanę, masło i jaja, czyli główne składniki, które powinny znaleźć się w składzie lodów śmietankowych. Są wysoko kaloryczne, ale również sycące dzięki obecności tłuszczów mlecznych. Brak kontrowersyjnych dodatków. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Sorbet malinowy gałkowy 
Przykładowy skład: maliny, woda, cukier, glukoza, sok cytrynowy z zagęszczonego soku, syrop glukozowy, stabilizatory (guma guar, karagen)
Wartość odżywcza w 1 porcji/45 g: Energia: 65 kcal, Białko: 0,3 g, Węglowodany: 14,9 g, Tłuszcz: 0 g
Zalety i wady: Duża zawartość naturalnych owoców (47 %),  niska kaloryczności. Niestety duża ilość substancji słodzących w postaci glukozy szybko podnoszących poziom cukru we krwi. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Lody waniliowe na patyku (bez polewy)
Przykładowy skład: odtworzone odtłuszczone mleko (72%), syrop glukozowy-fruktozowy, cukier, olej kokosowy, syrop glukozowy, emulgatory (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych), stabilizatory (karagen, mączka chleba świętojańskiego, guma guar), mleko odtłuszczone: koncentrat lub proszek, śmietanka w proszku (0,2%), aromaty
Wartość odżywcza w 1 sztuka/62 g: Energia: 85 kcal, Białko: 1,5 g, Węglowodany: 15 g, Tłuszcz: 2 g
Zalety i wady: Niestety te lody składają się z wysoce przetworzonych przemysłowo substancji, oprócz cukru zawierają także syrop glukozowo-fruktozowy oraz syrop glukozowy wskazywane coraz częściej przez dietetyków jako przyczyny otyłości, szczególnie u dzieci. Zaletą jest dość niska energetyczność produktu. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Lody na patyku o smaku migdałowym 
Przykładowy skład: odtworzone odtłuszczone mleko, cukier, masło kakaowe, preparat serwatkowy (mleko), migdały, olej kokosowy, odtłuszczone mleko w proszku, syrop glukozowy, tłuszcz mleczny, syrop glukozowo-fruktozowy, miazga kakaowa, emulgatory (E 471, E 442, E 476), stabilizatory (E 410, E 412, E 407), kawałki wanilii, aromaty, barwnik (E 160a)
Wartość odżywcza w 1 porcji/ 120 ml: Energia: 285 kcal, Białko: 4,2 g, Węglowodany: 26 g, Tłuszcz: 18 g
Zalety i wady: W składzie większość produktów jest przetworzonych przemysłowo. Oprócz cukru zawierają syrop glukozowo-fruktozowy oraz syrop glukozowy. Mają też wysoką wartość energetyczną oraz zawartość tłuszczów, a także poro substancji dodatkowych. Zaletą jest obecność oleju kokosowego, migdałów, miazgi kakaowej i naturalnego barwnika beta-karotenu. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Świderek w polewie sorbetowej 
Przykładowy skład: (masa waniliowa): cukier, tłuszcz roślinny częściowo utwardzony, mleko odtłuszczone w proszku, syrop glukozowy, serwatka w proszku, wanilia naturalna 0,02 %, emulgator E471, stabilizatory: E410, E412, aromat, barwnik E160b; (polewa): woda, cukier, syrop glukozowy, koncentrat tropikalny 8 %, emulgator E471, stabilizatory: E466, E412, E407, regulator kwasowości E330, aromat, barwnik E141
Wartość odżywcza w 1 sztuce/80 g: Energia: 134 kcal, Białko: 1,8 g, Węglowodany: 19,3, Tłuszcz: 5,6g
Zalety i wady: Zawierają dużą ilość przemysłowych substancji słodzących. Brak informacji o składzie koncentratu tropikalnego. Zawierają barwnik annato (E 160b), który w nadmiarze może powodować alergię i egzemę. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Lody w kubku, czterosmakowe
Przykładowy skład: odtworzone mleko odtłuszczone, cukier, olej roślinny kokosowy, sos porzeczkowy 4 % (syrop wiśniowy, cukier, woda, czarna porzeczka 8 %, syrop glukozowy, substancja zagęszczająca: E1442, regulator kwasowości: E330), syrop glukozowy, odtłuszczone mleko w proszku, kakao w proszku o obniżonej zawartości tłuszczu (10-12 %), glukoza, serwatka w proszku, emulgator: E471; stabilizatory: E410, E412, E466, E407; regulator kwasowości: E330; barwniki: E162, E160b, E100, E150c; śmietanka w proszku 0,1 %, czekolada 0,1 %, przecier truskawkowy 0,25 %, koncentrat cytrynowy 0,1 %, aromaty 
Wartość odżywcza w 1 sztuka/82 g: Energia: 151 kcal, Białko: 2,1 g, Węglowodany: 19,4 g, Tłuszcz: 7,1 g
Zalety i wady: Zawierają szereg sztucznych dodatków (zagęstniki, , emulgatory, sztuczne barwniki), sztucznych substancji słodzących. Produkt wysoce przetworzony. Przydatność w diecie diabetyka: NIE

Lody na patyku, śmietankowe z toffi
Przykładowy skład: odtworzone odtłuszczone mleko (66%), syrop glukozowo-fruktozowy, cukier, olej kokosowy, syrop glukozowy, preparat serwatkowy (mleko), stabilizatory (guma guar, mączka chleba świętojańskiego, karagen), śmietanka w proszku (0,3%), emulgatory (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych), barwniki (karmel amoniakalny, karoteny), aromaty, cukier karmelizowany, mleko odtłuszczone: koncentrat lub proszek
Wartość odżywcza w 1 porcja/46 g: Energia: 70 kcal, Białko: 1 g, Węglowodany: 12 g, Tłuszcz: 2,5 g
Zalety i wady: Składają się z przetworzonych przemysłowo substancji, oprócz cukru zawierają także syrop glukozowo-fruktozowy oraz syrop glukozowy. Karmel amoniakalny może mieć negatywny wpływ na wątrobę i żołądek. Zaletą produktu jest dość niska energetyczność produktu oraz obecność oleju kokosowego. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Lody wodne 
Przykładowy skład: woda, cukier, syrop glukozowy, puree truskawkowe (7,0%), tłuszcz kokosowy, sok truskawkowy (1,6%) z koncentratu, kwas (E 330), całkowicie utwardzony tłuszcz palmowy, aromaty, stabilizatory (E 412, E 410), suszone kawałki truskawek, laktoza, odtłuszczone mleko w proszku, barwniki (E 162, E 141, E 160a), olej rzepakowy, pełne mleko w proszku, emulgator (lecytyny z soją) 
Wartość odżywcza w 1 porcja/45 ml: Energia: 65 kcal, Białko: 0,1 g, Węglowodany: 12,1 g, Tłuszcz: 1,7 g
Zalety i wady: Zawierają utwardzany tłuszcz palmowy, który zawiera szkodliwe izomery trans i sprzyja otyłości oraz podwyższeniu poziomu trójglicerydów i cholesterolu LDL. Zaletą jest niska energetyczność produktu i stosunkowo niska zawartość węglowodanów oraz występowanie oleju kokosowego, kawałków truskawek i puree truskawkowego. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Lody w kostce, kakaowe w waflu
Przykładowy skład: cukier, tłuszcz roślinny częściowo utwardzony, odtłuszczone mleko w proszku, wafel płaski 8 % (mąka pszenna, olej roślinny, cukier, sól, błonnik pszenny, emulgator: lecytyna sojowa, substancja spulchniająca: E 500), 3,5 % kakao o obniżonej zawartości tłuszczu (10 - 12 %), glukoza, emulgator (E471), stabilizatory (E410, E412), barwnik (E150c), aromat
Wartość odżywcza w 1 porcja/87 g: Energia: 166 kcal, Białko: 3,7 g, Węglowodany: 21,1 g, Tłuszcz: 7,2g
Zalety i wady: Z substancji słodzących zawierają tylko cukier, jednak w składzie obecny jest także utwardzany tłuszcz roślinny. Źródłem dodatkowych kalorii i węglowodanów  w lodzie jest pszenny wafel. Dodatkowo lody te zawierają emulgatory i stabilizatory a także karmel amoniakalny (E 150c). Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Domowe lody jogurtowo-jagodowe
Skład: jogurt grecki (400ml), śmietana 30% (100ml), jagody (130g), sproszkowany ksylitol lub stewia (20 g)
Wartość odżywcza w 1 porcja/50 g: Energia: 68 kcal, Białko: 1,5 g, Węglowodany: 3,3 g, Tłuszcz: 5,5 g
Zalety i wady: Tylko naturalne składniki, naturalne substancje słodzące, niska kaloryczność, obecność błonnika ze świeżych owoców. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Domowy sorbet bananowo-cytrynowy
Skład: woda (250) ml, banany (500 g), ksylitol lub stewia (20 g), sok z cytryny (15 ml) 
Wartość odżywcza w 1 porcja/50 g: Energia: 52 kcal, Białko: 0,5 g, Węglowodany: 13,8 g, Tłuszcz: 0,15 g, Błonnik: 0,85 g
Zalety i wady: Tylko naturalne składniki, naturalne substancje słodzące, niska kaloryczność, obecność błonnika ze świeżych owoców. Banany można zastąpić każdym innym owocem i wtedy jeszcze bardziej obniży się zawartość węglowodanów i tłuszczy. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Magdalena Pietraszkiewicz, dietetyk, biolog

Powyższe opinie na temat produktów, są prywatnymi opiniami Autorki. Spółka Abbott Laboratories Poland Sp. z o.o. nie odpowiada za ich prawdziwość, trafność ani rzetelność.

ADC/www/BDMG/10/2017

Polityka dotycząca plików cookie. Ten komunikat zobaczysz tylko raz.

Pliki cookie stosujemy, aby zapewnić jak najlepsze działanie naszego serwisu. Korzystanie z tej strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na otrzymywanie plików cookie. Ustawienia obsługi plików cookie możesz zmienić w dowolnym czasie. Dowiedz się więcej