Co można jeść przy cukrzycy – Testujemy mleko

Co można jeść przy cukrzycy – Testujemy mleko

Na fali dietetycznych mód często można usłyszeć, że dorośli w ogóle nie powinni pić mleka. Czy rzeczywiście jest ono niewskazane? Czy rodzaj spożywanego mleka ma znaczenie w diecie diabetyka? Mleko szkodzi tylko osobom, które go nie tolerują ze względu na alergie lub upośledzone trawienie cukru mlecznego, czyli laktozy. Mniej więcej 10–20% dorosłych Polaków nie ma enzymu trawiącego ten cukier i w efekcie picia mleka cierpi na wzdęcia, bóle brzucha i biegunkę. Pozostali mogą je spożywać. 

Z żywieniowego punktu widzenia lepiej sięgać po mleko fermentowane: jogurty, kefiry, maślankę czy zsiadłe mleko. Zawierają one bakterie probiotyczne, które korzystnie wpływają na pracę przewodu pokarmowego i wzmacniają odporność. Ponadto mogą je spożywać osoby mające nietolerancję laktozy. Mleko ma stosunkowo niski indeks glikemiczny (ok. 30 IG). Wielu diabetyków reaguje jednak wyższym stężeniem glukozy we krwi po śniadaniu, w skład którego wchodzi mleko. Warto w takim przypadku sięgać po alternatywy dla mleka zwierzęcego: napoje roślinne (z orzechów czy nasion). Aby godnie zastępowały mleko, powinny być niesłodzone oraz koniecznie wzbogacone w wapń.

W sprzedaży mamy mleko krowie różniące się zawartością tłuszczu (0–3,8%) oraz sposobem utrwalenia (mleko UHT, pasteryzowane, mikrofiltrowane). Im większa zawartość tłuszczu, tym więcej witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K). Utrwalanie metodą UHT polega na podgrzaniu mleka do bardzo wysokiej temperatury (135–150°C), co pozbawia je części cennych wartości odżywczych. Pod tym względem mleko pasteryzowane wypada lepiej (podgrzewa się je do temperatury nie przekraczającej 100°C, co powoduje mniejsze straty witamin i składników mineralnych). Najkorzystniej jednak wybierać mleko mikrofiltrowane, czyli oczyszczone metodami mechanicznymi, a następnie pasteryzowane w niskiej temperaturze (74°C), co pozwala na zachowanie walorów zarówno odżywczych, jak i smakowych najbardziej zbliżonych do mleka „prosto od krowy”. Sposób utrwalenia mleka nie zmienia zawartości makroskładników.
Na sklepowych półkach jest dostępne również mleko bez laktozy. Nie oznacza to jednak, że jest ono pozbawione cukru. Jego zawartość jest taka sama, jak w zwykłym mleku. Laktoza w nim zawarta została jedynie rozłożona do cukrów prostych: glukozy i galaktozy, stąd też słodszy smak i (uwaga!) wyższy indeks glikemiczny. Zdecydowanie nie polecamy sięgania po mleko w proszku. Jest to produkt wysoko przetworzony, sprzyjający rozwojowi zaburzeń lipidowych i miażdżycy.

Zobacz jak różne rodzaje mleka wypadają w porównaniu z roślinnym odpowiednikiem wzbogaconym w wapń (wybór produktów losowy):

Mleko krowie pełne „prosto od krowy” 

Skład: Mleko krowie
Wartość odżywcza w 100 g:  Energia: ok. 68–78 kcal; Białko: ok. 3,2 g; Węglowodany: 4,7 g; Tłuszcz: ok. 4–5 g; Wapń: ok. 120 mg
Zalety i wady: Niepasteryzowane. Zawiera wszystkie składniki mleka w naturalnej postaci. Wysoka wartość odżywcza (m.in. bakterie kwasu mlekowego). Szybko się psuje, wymaga przechowywania w lodówce i przegotowania przed spożyciem, zwłaszcza przez dzieci i kobiety ciężarne. Idealne do przygotowania domowych wyrobów fermentowanych i sera. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Mleko UHT 3,2% 

Skład: Mleko krowie
Wartość odżywcza w 100 g: Energia: 60 kcal; Białko: 3,2 g; Węglowodany: 4,7 g; Tłuszcz: 3,2 g; Wapń: ok. 116 mg
Zalety i wady: Proces UHT niszczy wiele wartościowych składników mleka, m.in: bakterie mlekowe, część witamin i składników mineralnych, ale wydłuża termin przydatności do spożycia. Przed otwarciem nie musi być przechowywane w lodówce. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Mleko mikrofiltrowane 3,2% 

Skład: Mleko krowie
Wartość odżywcza w 100 g: Energia: 58 kcal; Białko: 3,2 g; Węglowodany: 4,3 g; Tłuszcz: 3,2 g; Wapń: 120 mg
Zalety i wady: Mleko mikrofiltrowane – wymaga przechowywania w lodówce. Smak i wartości odżywcze zbliżone do mleka niepasteryzowanego. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Mleko zagęszczone niesłodzone 

Skład:  Mleko krowie, stabilizatory (fosforan disodowy, cytrynian trisodowy)
Wartość odżywcza w 100 g: Energia: 131 kcal; Białko: 6,6 g; Węglowodany: 9,4 g; Tłuszcz: 7,5 g; Wapń: 258 mg
Zalety i wady: Produkt sterylizowany. Przed otwarciem nie musi być przechowywany w lodówce. Zawiera więcej laktozy i tłuszczu oraz dodatek fosforanów, które pogarszają wchłanianie wapnia. Jest bardzo kaloryczne, nie sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki. Przydatność w diecie diabetyka: NIE

Mleko UHT 0% 

Skład: Mleko krowie
Wartość odżywcza w 100 g: Energia: 32 kcal; Białko: 3,2 g; Węglowodany: 4,7 g; Tłuszcz: 0 g; Wapń: ok. 115 mg
Zalety i wady: Co prawda odtłuszczanie nie zmniejsza ilości białek, ale znacząco zmniejsza ilość witamin: A, D, E i K. Dodatkowo proces UHT niszczy wiele wartościowych składników. Wapń z takiego mleka gorzej się przyswaja. Ma gorszy smak oraz nie syci tak jak mleko pół- lub pełnotłuste. Przydatność w diecie diabetyka: NIE

Mleko kozie pełne

Skład: Mleko kozie
Wartość odżywcza w 100 g: Energia: 70 kcal; Białko: 3,3 g; Węglowodany: 4,6 g; Tłuszcz: 4,2 g; Wapń: 134 mg
Zalety i wady: Wartość odżywcza zbliżona do surowego mleka krowiego, jest jednak od niego lepiej przyswajalne. Wbrew potocznym opiniom, podobnie jak mleko krowie zawiera laktozę (nieco mniej). Osoby źle tolerujące mleko krowie mogę spróbować pić mleko kozie, ale również to mleko nie wszyscy dobrze przyswajają. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Napój migdałowy z wapniem 

Skład: Woda, migdały (7%), skrobia z tapioki, glon morski: Lithothamnium calcareum, naturalny aromat migdałowy
Wartość odżywcza w 100 g: Energia: 37 kcal; Białko: 1 g; Węglowodany: 1,9 g; Tłuszcz: 2,9 g; Wapń: 120 mg
Zalety i wady: Może być spożywany przez osoby nietolerujące mleka i laktozy. Nie zawiera cholesterolu i dodatku cukru. Ma ponad połowę mniej cukru niż mleko – dobry w diecie odchudzającej. Nie dostarcza jednak pełnowartościowego białka. Przed otwarciem nie musi być przechowywany w lodówce. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Alicja Hojda-Dumania, dietetyk i diabetyk

Powyższe opinie na temat produktów, są prywatnymi opiniami Autorki. Spółka Abbott Laboratories Poland Sp. z o.o. nie odpowiada za ich prawdziwość, trafność ani rzetelność.

ADC/www/BDMG/9/2017

 

UDOSTĘPNIJ POPRZEZ:  
Polityka dotycząca plików cookie. Ten komunikat zobaczysz tylko raz.

Pliki cookie stosujemy, aby zapewnić jak najlepsze działanie naszego serwisu. Korzystanie z tej strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na otrzymywanie plików cookie. Ustawienia obsługi plików cookie możesz zmienić w dowolnym czasie. Dowiedz się więcej