Diabetyk pod choinką, czyli praktyczne rady na święta Bożego Narodzenia

Diabetyk pod choinką, czyli praktyczne rady na święta Bożego Narodzenia

Święta Bożego Narodzenia to dla większości czas radości i wzruszeń, spotkań w gronie rodzinnym, obdarowywania się prezentami, a także suto zastawionych stołów. Dla niektórych jednak, to nie tylko radość, ale i nie lada wyzwanie.

Sposób na świętowanie

Duża ilość posiłków oraz mała aktywność fizyczna predysponują do nabierania dodatkowych kilogramów, a u osób z cukrzycą dochodzą problemy z utrzymaniem prawidłowych wartości glikemii. To ciężka próba szczególnie dla tych, którzy żyją z cukrzycą od niedawna, a chcieliby, tak jak do tej pory, w pełni cieszyć się ze wszystkiego, co niosą ze sobą święta. Wigilia cukrzyka może być równie przyjemna, jak pozostałych domowników. Nie musi kojarzyć się z czasem zakazów i ciągłego odmawiania sobie tego, co najlepsze. Diabetyk może i powinien celebrować święta! Drogą do tego jest zachowanie zdrowego rozsądku oraz kilka podstawowych zasad tj. odpowiednie żywienie, regularne pomiary glikemii i co najważniejsze – dobrze dobrana dawka insuliny.

Z rozsądkiem i umiarem

Odpowiednie żywienie w okresie świątecznym brzmi mało wiarygodnie, gdyż potrawy świąteczne są z reguły bardzo kaloryczne i zawierają duże ilości tłuszczów i węglowodanów. Jeśli jednak zachowamy zdrowy rozsądek to właściwie nie ma potrawy, której cukrzykowi nie wolno zjeść. Co zatem zrobić, by ulegając słodkim pokusom nie doprowadzić do bardzo wysokich glikemii i rozwoju kwasicy ketonowej? Po pierwsze posiłki tłuste i o wysokim indeksie glikemicznym należy jeść w mniejszych ilościach, przeplatając je warzywnymi przekąskami, które zawierają duże ilości błonnika i pomogą nam zapanować nad cukrami. Jeśli spędzamy Święta w domu warto pamiętać, aby przygotować kilka potraw z myślą o cukrzyku, co na pewno wyjdzie na dobre wszystkim domownikom. Słodkie łakocie można upiec wykorzystując mąkę razową lub inną pełnoziarnistą, zamiast cukru można użyć sprawdzonych słodzików tj. stewii lub ksylitolu, a suszone czy kandyzowane owoce zastąpić orzechami czy ziarnami zbóż. Można też zastąpić część ciast np. sałatką owocową, czy lekkim kremem.

Tłuszcze są niezbędne dla zdrowia, ale z reguły świąteczne jadłospisy są nimi przeładowane. Pamiętajmy, że nasycone tłuszcze zwierzęce są głównym źródłem cholesterolu, a także kalorii wiec warto zastąpić je tłuszczami roślinnymi, a wysokokaloryczną śmietanę czy majonez jogurtem naturalnym.

Jak zaplanować dawkę insuliny?

Większość osób leczonych insuliną, zarówno stosujących peny, jak i pompy insulinowe, ma ustalony przelicznik insulina/wymiennik. W ich wypadku największą trudnością jest więc oszacowanie ilości wymienników w spożywanych pokarmach. Osoby stosujące osobiste pompy insulinowe mają trochę ułatwione zadanie, ponieważ na posiłki tłuste mogą zastosować bolusy przedłużone lub zwiększyć tymczasową dawkę podstawową. Pamiętajmy jednak, by insuliny nie dostrzykiwać za często, ponieważ podana w krótkich odstępach czasu kumuluje się i może spowodować hipoglikemię.

Na osoby żyjące z cukrzycą czyha wiele słodkich pokus, dlatego też planując Świąteczne prezenty warto zrezygnować z tych słodkich. Dziecko, które dostanie worek słodyczy będzie miało ogromne problemy, żeby zachować umiar w korzystaniu z nich. Dlatego o wiele lepsze będą podarunki, które nie tylko sprawią ogromną radość ukochanej osobie, ale też sprowokują nas do opuszczenia stołu ze świątecznymi przysmakami i odwrócą uwagę od ciągłego jedzenia.

A po kolacji…

Po obfitym posiłku i zabawie dobrze byłoby pomyśleć również o przynajmniej częściowym spaleniu spożytych kalorii, dlatego też warto się wybrać na wspólny spacer. Wysiłek fizyczny ma bardzo korzystny wpływ na organizm człowieka oraz pomaga w uzyskaniu lepszych wartości glikemii, zwłaszcza tych poposiłkowych. Planując wyjazd na święta warto pomyśleć o miejscu, które zachęci nas do aktywności fizycznej, umożliwi chodzenie po górach czy pływanie w basenie.

Witamy nowy rok

Jeśli mowa o wysiłku fizycznym w trakcie świąt to nie może również zabraknąć parę słów o zabawie sylwestrowej. Pamiętajmy, że ulegając szaleństwom tej nocy czasem trzeba będzie zmniejszyć dawkę insuliny i spożyć dodatkowe wymienniki węglowodanowe, aby uniknąć hipoglikemii. Osoby dorosłe powinny wiedzieć również, że duże ryzyko hipoglikemii niesie ze sobą spożywanie alkoholu, który hamuje uwalnianie glukozy z wątroby. Nigdy więc nie spożywaj alkoholu na pusty żołądek, jeśli już musisz, zachowaj umiar w jego spożywaniu i jeśli masz wybór wybieraj alkohol mniej kaloryczny. Jeśli bierzesz insulinę pamiętaj, by zjeść przed snem, gdyż hipoglikemia może wystąpić także w nocy, a nawet dnia następnego. Ustaw budzik na rano, zjedz i podaj insulinę, nawet gdy dalej idziesz spać.

Samokontrola

Okres świąteczny nie może nas zwalniać od regularnych pomiarów glikemii, dlatego nie zapominajmy o samokontroli, a że popadanie w skrajności nikomu nie wychodzi na dobre, nie mierzmy ich również zbyt często, aby świąteczny okres nie stracił swojego uroku. Pamiętajmy więc, że podstawą naszych działań jest dobra motywacja i zdrowy rozsądek, a na pewno nie poniesiemy porażki. Wszystkim diabetykom i ich najbliższym życzę wesołych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz jak najwięcej „okołonormoglikemii”.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.