Otyłość a cukrzyca – przygotowanie do odchudzania w cukrzycy

Otyłość a cukrzyca – przygotowanie do odchudzania w cukrzycy

W odchudzaniu diabetyków na pierwsze miejsce wysuwa się konieczność zapanowania nad cukrzycą, w tym wyeliminowania częstych niedocukrzeń. Ale, aby schudnąć trzeba też pamiętać, by wydatkować więcej kalorii niż się przyjmuje. W tym celu należy zarówno zmienić dietę, jak i wprowadzić zwiększoną aktywność fizyczną. Wszystko trzeba zacząć od racjonalnego przygotowania i zdrowego planu.

Nadwaga i otyłość w największej mierze pojawia się wśród osób z cukrzycą typu 2., która zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych, czyli zależnych od naszego trybu życia, w tym od tego, co jemy. Jednak naiwnością byłoby myśleć, że nie dotyczy ona pacjentów z cukrzycą typu 1. W ich przypadku masa ciała nie jest bezpośrednią przyczyną choroby, ale choroba, a konkretnie leczenie insuliną, może utrudniać utrzymywanie smukłej linii. Wyzwanie w postaci utrzymywania prawidłowej masy ciała jest zatem udziałem sporej grupy osób z cukrzycą.

Otyłość a cukrzyca

Wiadomo, że nadmiar kilogramów nie służy zdrowiu, jednak w połączeniu z chorobą metaboliczną staje się on podwójnie niebezpieczny. Im więcej ważymy, tym trudniej jest nam osiągnąć prawidłowe poziomy cukru we krwi, bo nadmiar tkanki tłuszczowej niejako osłabia działanie insuliny oraz leków doustnych. Dzienne zapotrzebowanie na insulinę zależne jest od ilości kilogramów, a w interesie pacjentów jest to, by nie przyjmować tego hormonu zbyt dużo. Z kolei u osób z cukrzycą typu 2. otyłość potęguje zjawisko insulinooporności, które samo w sobie utrudnia utrzymanie normoglikemii oraz prawidłowej masy ciała.

Podstawy prawidłowego odżywiania

Samo leczenie cukrzycy sprzyja przyrostowi masy ciała. Działanie anaboliczne, czyli prowadzące do tworzenia i wzrostu masy organów wewnętrznych i całego organizmu mają zarówno insulina, jak i najbardziej popularne leki przeciwcukrzycowe. Pacjenci równie często swoją niemożność schudnięcia przypisują konieczności regularnego spożywania posiłków, szczególnie drugiej kolacji, w przypadku osób mających skłonność do nocnych niedocukrzeń oraz konieczności częstego podjadania, w reakcji na zbyt niskie glikemie. O ile regularne posiłki są podstawą prawidłowego odżywiania się oraz odchudzania, o tyle pojawiająca się często potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego w reakcji na niedocukrzenie, faktycznie ten proces utrudnia.

Zmiana diety i aktywność fizyczna

Nie da się ukryć, że w odchudzaniu diabetyków na pierwsze miejsce wysuwa się konieczność zapanowania nad cukrzycą, w tym wyeliminowania częstych niedocukrzeń. Ale to nie wszystko, aby schudnąć trzeba wydatkować więcej kalorii niż się przyjmuje. W tym celu należy zarówno zmienić dietę, jak i wprowadzić zwiększoną aktywność fizyczną. Takie zmiany będą miały duży wpływ na cukry, dlatego nie mogą być spontaniczne, ale zaplanowane. Obok przystosowania samej cukrzycy, a mówiąc precyzyjniej jej leczenia do odchudzania, równie ważne jest przygotowania mentalne. W swojej głowie należy nastawić się na pewien rozciągnięty w czasie proces, który nie jest prosty, łatwy i przyjemny, a z powodu cukrzycy nieraz musi on być wolniejszy. Ale, o czym też warto pamiętać, który prowadzi do wymarzonej szczuplejszej sylwetki, ale też do innych benefitów w postaci lepszego samopoczucia, lepszej kondycji, poprawy metabolizmu oraz lepszego wyrównania cukrzycy.

 

ADC/www/p/odkwwa/2016

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.