SMAK WAKACJI

SMAK WAKACJI

Choć wprawdzie latem nadal obowiązują nas zasady racjonalnego odżywiania się, to jednak dostępność sezonowych owoców i warzyw, inne potrzeby organizmu, a często też wakacyjny tryb życia, w praktyce znacząco zmieniają menu diabetyków. Jak zatem smakować lato, aby nie zaszkodzić zdrowiu? 

 

Oda do truskawki...
Dostępność świeżych owoców od wiosny do późnej jesieni to największe zagrożenie dla diety osób z cukrzycą. Wiedzą o tym doskonale lekarze diabetolodzy, którzy corocznie wysłuchują zachwytów pacjentów nad tymi dobrami natury, nie do końca potrafiąc przekonać ich, że owoce w diecie diabetyka powinny jednak być limitowane... Wśród chorych panuje mocno zakorzenione przekonanie, że owoce to „samo zdrowie”. Tymczasem owoce są bogatym źródłem cukrów prostych i zawsze mają duży wpływ na glikemię. Owszem są zdrowe – zawierają witaminy, składniki mineralne, sporo wody (wlicza się do dziennego bilansu płynów, z którym pacjenci też mają problem), są źródłem błonnika – ale są też bombą węglowodanową a węglowodany te bardzo szybko podnoszą glikemię. Dlatego zaleca się, żeby dziennie nie przekraczać trzech porcji owoców, przy czym porcja to np. jedno jabłko, garść truskawek, czereśni czy malin, kawałek arbuza lub kilka śliwek. Nie jest to duża garść – mówimy o 100 gramach produktu. Innymi słowy osoba chorująca na cukrzycę powinna dziennie zjeść nie więcej niż 300 g owoców i to podzielonych na 2–3 porcje. Zaleca się, żeby owoce nie stanowiły samodzielnego posiłku, np. drugiego śniadania, ale żeby zawsze były spożywane w towarzystwie węglowodanów złożonych. Dzięki temu poposiłkowy wzrost glikemii będzie łagodniejszy. Dobrym sposobem na przemycenia owoców do codziennego menu są koktajle na bazie maślanki, kefiru lub jogurtu naturalnego o niskiej zawartości tłuszczu. Wystarczy zmiksować dosłownie kilka truskawek, malin czy borówek ze szklanką kefiru, by otrzymać orzeźwiający, ale jednocześnie sycący, owocowy napój. Ta sama ilość owoców zjedzona solo raczej nie da uczucia sytości, a wręcz przeciwnie, może wzmóc apetyt.

Warto pamiętać, że najmniej węglowodanów zawierają arbuzy, grejpfruty, poziomki i truskawki, najwięcej winogrona, śliwki, banany, ananasy i wszelkie owoce suszone. 

Sezon na warzywa
O ile owoce w okresie letnim stanowią spore wyzwanie, to świeże warzywa są szansą na pozytywne zmiany w diecie. Powinny być spożywane praktycznie do każdego posiłku i nie powinien to być jedynie symboliczny plasterek pomidora na kanapce. Latem mamy z czego wybierać, przy czym młode warzywa zwykle zawierają więcej wody, a tym samym mniej węglowodanów, przez co są tym bardziej korzystne dla diabetyków. Nawet ziemniaki, przez większość roku ograniczane, w wersji „młode” są wskazane do częstszego spożycia, bo zawierają mniej skrobi. Warto pamiętać, aby warzyw nie przegotowywać – kalafior, brokuł, bób czy fasolka szparagowa powinny być serwowane na pół twarde, ponieważ nadmierne ich rozgotowywanie podnosi ich indeks glikemiczny. Warzywa dobrze jest podawać skropione oliwą, ale nie polane masłem i bułka tartą, tej mimo że to właśnie w tej wersji często goszczą na polskich stołach. Bułka tarta to dodatkowe źródło węglowodanów, a masło – tłuszczzwierzęcyzawiera niekorzystne dla zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe. 

W miarę możliwości warto jeść jak najwięcej warzyw surowych, np. w formie surówki lub sałatki. Warto uzupełnić w kuchni zapas ziół, które będą świetnym dodatkiem do sosów sałatkowych. Najlepsze sosy to te na bazie oliwy, ewentualnie jogurtu naturalnego. Unikać należy majonezu i śmietany.

Czas na zmianę rozmiaru
Lato to idealna pora na pozbycie się nadmiaru kilogramów. Kiedy za oknem żar leje się z nieba, naturalnie nie mamy ochoty na tłuste wędliny, ciężkie mięsiwa i zawiesiste sosy. Organizm nie musi gromadzić energii, żeby się ogrzać, dlatego zmieniają się nasze preferencje smakowe. Latem w sposób bezbolesny można przejść na lekką, odchudzającą dietę, a co najważniejsze, nie będzie to dieta droga, ponieważ większość korzystnych produktów ma sezonową, niską cenę. Z jadłospisu spokojnie można wyeliminować czerwone mięso, wędliny i kiełbasy. Można zostawić drób oraz ryby, podawane w towarzystwie warzyw (przygotowanych na parze czy w postaci surówki). Z łatwością można ograniczyć pieczywo, na śniadanie wybierając sycącą owsiankę z garścią owoców sezonowych. Latem rzadko kiedy mamy też ochotę na zupy, a jeśli już, to raczej na lekki chłodnik lub aromatyczne gazpacho niż na tłustą grochówkę. 

Z chęcią sięgamy po coś do picia. Jeśli tylko będzie to czysta woda, to samo zwiększenie podaży płynów, także przyczyni się do lepszej sylwetki – woda oczyszcza organizm z toksyn, dodaje energii, poprawia samopoczucie, a to wszystko sprzyja walce ze zbędnymi kilogramami.

Przyjemności z głową
Lato to też czas słodkich przyjemności, z których na pierwszy plan wysuwają się lody. Nie ma przeciwwskazań, by diabetycy całkowicie rezygnowali z tego smaku lata. Ważne, żeby wybierać odpowiednie ich warianty. Idealnie byłoby przygotowywać samodzielnie owocowe sorbety. Do tego potrzeba jedynie mocno dojrzałych a nawet przejrzałych owoców i zamrażalnika. Przepisy na bardzo proste, a jednocześnie smaczne i kolorowe lody sorbetowe bez problemu można znaleźć w internecie. Jeśli mamy ochotę na lody mleczne, trzeba zwrócić uwagę na zawartość tłuszczu. Te pełnotłuste, oblane czekoladą i posypane orzechami mają trzy razy więcej kalorii niż lody przygotowane na mleku odtłuszczonym. Warto szukać alternatywy dla tego smakołyku. Jeśli nie wyobrażamy sobie weekendowego obiadu bez deseru, niech to będzie galaretka z owocami. 


Informacje zawarte na niniejszej stronie www.xidoneo.pl nie stanowią porady lekarskiej, która może być udzielona wyłącznie przez lekarza.
Pomimo iż Abbott Diabetes Care dokłada wszelkich starań, aby w zamieszczonych materiałach nie pojawiły się żadne informacje, opinie ani oświadczenia, które mogą wprowadzać w błąd, podkreślamy, że informacje zawarte w zamieszczonych na niniejszej stronie www.xidoneo.pl materiałach, stanowią streszczenie niezależnych ocen i opinii autorów oraz osób z nimi współpracujących.
Zważywszy na powyższe, Abbott Diabetes Care nie bierze żadnej odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek niedokładnych lub wprowadzających w błąd informacji lub oświadczeń. Abbott Diabetes Care nie zatwierdza również zawartości ani nie zachęca do zastosowania jakiegokolwiek produktu leczniczego, ani wyrobu medycznego w sposób wykraczający poza bieżące zastosowanie objęte rejestracją na jakimkolwiek terytorium.
Szczegółowe informacje dotyczące produktów leczniczych lub wyrobów medycznych omawianych w przedmiotowych materiałach znajdują się odpowiednio w Charakterystyce Produktu Leczniczego lub Instrukcji Użytkowania dostarczonych wraz z produktem leczniczym lub wyrobem medycznym. Charakterystyka produktu leczniczego oraz Instrukcja Użytkowania zawierają wskazania, przeciwwskazania, skutki uboczne, zalecane procedury, ostrzeżenia oraz środki ostrożności.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.