Schab z czosnkiem i majerankiem, pieczony w rękawie

Schab z czosnkiem i majerankiem, pieczony w rękawie
  1. PSYCHODIETETYK RADZI:
  2. Schab z czosnkiem i majerankiem, pieczony w rękawie foliowym, to wspaniała sztuka mięsa nadająca się zarówno na obiad, jak i na kanapki. Rękaw foliowy zabezpiecza przed odparowaniem wilgoci z mięsa, a wielogodzinna marynata sprawia, że jest przesiąknięty aromatycznymi przyprawami.
  3. Pieczenie w rękawie foliowym jest doskonałym sposobem na przygotowywanie nie tylko mięs, ale także warzyw i ryb. Pozwala na przyrządzenie smakowitego dania bez potrzeby obsmażania na tłuszczu lub w ogóle bez użycia tłuszczu. Potrawy tak pieczone są zdrowe i niskokaloryczne.
  4. Majeranek jest bardzo polecany w zdrowej diecie. Już dwie jego łyżki zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, witamin i innych składników odżywczych. Zioło wzmacnia m.in. układ sercowo-naczyniowy i układ krążenia. Powoduje delikatne rozszerzanie się naczyń krwionośnych, zapobiega gromadzeniu się cholesterolu, obniża ciśnienie tętnicze krwi.
  5. Czosnek ze względu na swoje właściwości jest istotnym warzywem w jadłospisie osób z cukrzycą. Ma niski indeks glikemiczny. Jego regularne spożywanie obniża ciśnienie krwi, poziom cukru i trójglicerydów w osoczu. Jednocześnie pomaga utrzymać masę ciała w normie. Związki siarki obecne w czosnku mobilizują krwinki białe do obrony organizmu przed czynnikami zakaźnymi.

SKŁADNIKI (4 porcje):
- 400 g schabu środkowego (pieczeń lepiej jest przygotować z większej porcji mięsa)
- 4–5 ząbków czosnku (25 g)
- 2 łyżki majeranku (5 g)
- sól
- pieprz

  1. SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:
  2. Mięso opłukuję i lekko osuszam papierowym ręcznikiem.
  3. Czosnek drobno siekam lub przeciskam przez praskę i mieszam ze szczyptą soli.
  4. Schab nacieram pieprzem i przygotowanym czosnkiem, a następnie dokładnie obtaczam w majeranku.
  5. Mięso umieszczam w rękawie do pieczenia i schładzam przez min. 2–3 godziny w lodówce.
  6. Po schłodzeniu mięsa do rękawa wlewam kilka łyżek wody i wstawiam do zimnego piekarnika.
  7. Piekarnik nastawiam na 200°C i piekę mięso przez około pół godziny. Przyjmuje się, że na 1 kg mięsa przypada godzina pieczenia.
  8. Gotowe mięso kroję na grubsze plastry, gdy podaję je do obiadu lub na cienkie plasterki, gdy serwuję je jako wędlinę.

WARTOŚCI ODŻYWCZE W CAŁYM DANIU (4 porcje)
Energia – 733 kcal WW – 0,7 WBT – 7 IG – 30

W 1 PORCJI (ok. 90 g)
Energia – 183 kcal WW – 0,18 WBT – 1,8 IG – 30

 

Autor: Violetta Rzepka, psychodietetyk i pielęgniarka dietetyczna

Konsultacja merytoryczna: Lucyna Kozłowska, dietetyk

ADC/www/p/szciszkp/2016

Polityka dotycząca plików cookie. Ten komunikat zobaczysz tylko raz.

Pliki cookie stosujemy, aby zapewnić jak najlepsze działanie naszego serwisu. Korzystanie z tej strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na otrzymywanie plików cookie. Ustawienia obsługi plików cookie możesz zmienić w dowolnym czasie. Dowiedz się więcej