CO MOŻNA JEŚĆ PRZY CUKRZYCY – TESTUJEMY KONSERWY RYBNE

CO MOŻNA JEŚĆ PRZY CUKRZYCY – TESTUJEMY KONSERWY RYBNE

Najczęściej spożywamy ryby (świeże lub mrożone) w formie obiadowej, ale łatwą i ekonomiczną alternatywą dla panierowanego fileta mogą stanowić konserwy rybne. Przynoszą podobne korzyści zdrowotne i pomagają urozmaicić codzienną dietę. Warto jednak zwracać uwagę czy ryba była poławiana w naturalnych warunkach (morza, oceany, rzeki), czy w stawach hodowlanych.

Zdrowa dieta powinna zawierać co najmniej dwie porcje ryb tygodniowo. To zalecenie zna zapewne większa część społeczeństwa. Niestety Polacy, na tle innych krajów, w spożyciu ryb wypadają dość blado. A szkoda, bo ryby i owoce morza to źródło białka, niezbędnych witamin (jak np. witamina D czy B12) i składników mineralnych, takich jak żelazo, cynk, jod czy wapń. Kwasy tłuszczowe omega-3, występujące w tłustych gatunkach ryb (np. makrela, łosoś, halibut, sardynki czy śledzie), pomagają zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób serca, udaru mózgu czy demencji.

Najczęściej spożywamy ryby (świeże lub mrożone) w formie obiadowej, ale łatwą i ekonomiczną alternatywą dla panierowanego fileta mogą stanowić konserwy rybne. Przynoszą podobne korzyści zdrowotne i pomagają urozmaicić codzienną dietę. Warto jednak zwracać uwagę czy ryba była poławiana w naturalnych warunkach (morza, oceany, rzeki), czy w stawach hodowlanych. Ryby hodowlane mogą być zanieczyszczone, zawierać więcej tłuszczu, ale mniej korzystnych kwasów omega-3, a co za tym idzie mięso ryb hodowlanych ma gorszą wartość odżywczą, od ryb dziko żyjących.

Spośród puszkowanych ryb najlepiej wybierać te w solance lub w sosie własnym. W przypadku tych w oleju, w ogromnej większości używany jest olej słonecznikowy. Zawiera on wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-6, które wykazują większą skłonność do wyzwalania wolnych rodników w organizmie. Poza tym należy wybierać takie przetwory rybne, które zawierają jak najmniejszą ilość substancji dodatkowych, jak zagęszczacze, stabilizatory czy polepszacze smaku. Wiele z tych dodatków ma różny negatywny wpływ na nasze zdrowie i mogą one okazać się problematyczne.

Poniżej prezentujemy przegląd wybranych i dostępnych na rynku konserw rybnych.

Lisner Tuńczyk w kawałkach w sosie własnym

Skład: tuńczyk w kawałkach [Euthynnus (Katsuwonus) pelamis L.]*, woda, sól spożywcza, *Poławiane w morzu; Obszar połowu: Ocean Spokojny (FAO71). Wartość energetyczna w 100 g 107 kcal tłuszcz 0,4 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 0,17 g kwasy tłuszczowe Omega 3 brak informacji węglowodany 3,9 g w tym cukry 3 g białko 25,9 g sól 1,6 g. UWAGI Ryba jest łagodna w smaku, a jej porcja zawiera mniej niż 1 gram tłuszczu i dostarcza około 100 kalorii. To także dobre źródło białka i składników mineralnych. Ze względu na skłonności do magazynowania rtęci, tuńczyk nie powinien być spożywany codziennie, ale może stanowić element zdrowej diety. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

King Oskar Filety z makreli w pomidorach

Skład: Ryba filety z makreli (65%), sos pomidorowy 35% (woda, koncentrat pomidorowy, cukier, olej roślinny (sojowy lub rzepakowy), ocet spirytusowy, sól, substancja zagęszczająca guma guar, pieprz czarny, aromat papryki). Wartość energetyczna w 100 g 214 kcal tłuszcz 16,9 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 3,4 g kwasy tłuszczowe Omega 3 3,5 mg węglowodany 3,5 g w tym cukry 3 g białko 12 g sól 1,2g. UWAGI Makrela należy do tej samej rodziny ryb co tuńczyk, zawiera znacznie mniej rtęci. To tłusta ryba morska bogata w białko, tłuszcze Omega-3 i-6, witaminy A i D oraz niektóre witaminy z grupy B. 2/3 przedstawionego produktu stanowi ryba, reszta to sos, w którym oprócz zagęstnika (gumy guar) brak sztucznych dodatków. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Princes Sardynki w oleju słonecznikowym

Skład: sardynki, olej słonecznikowy, sól. Wartość energetyczna w 100 g 214 kcal tłuszcz 14,9 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 3 g kwasy tłuszczowe Omega 3 1,7 mg węglowodany 0 g w tym cukry 0 g białko 22 g sól 1,3g. UWAGI Sardynki zjadane wraz z „kręgosłupami” stanowią świetne źródło wapnia oraz witaminy D, a także witamin z grupy B oraz kwasów tłuszczowych omega 3. Produkt zawiera tylko naturalne składniki. Jeśli sardynki spożywane są dość często, warto poszukać takiego produktu, który zamiast oleju słonecznikowego, będzie miał w składzie olej rzepakowy lub oliwę z oliwek. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Dorsz w oliwie z oliwek Minerva

Skład: dorsz (65%), oliwa z oliwek (34%), sól. Wartość energetyczna w 100 g 184 kcal tłuszcz 7,9 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 1,3 g kwasy tłuszczowe Omega 3 brak danych węglowodany 0,5 g w tym cukry 0,5 g białko 28 g sól 2,3g. UWAGI Dorsz jest doskonałym źródłem niskokalorycznego białka i zawiera wiele ważnych składników odżywczych, jak witaminy z grupy B. Prezentowany produkt zawiera same naturalne składniki. Duzy plus za obecność oliwy z oliwek, zamiast oleju słonecznikowego. W porównaniu z innymi konserwami, ta zawiera znaczną ilość soli. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Śledź w oleju po gdańsku Amerigo

Skład: ryba śledź (60%), woda, olej rzepakowy, ocet spirytusowy, sól. Wartość energetyczna w 100 g 353 kcal tłuszcz 33 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 2,8 g kwasy tłuszczowe Omega 3 brak danych węglowodany 0 g w tym cukry 0 g białko 14 g sól 0,83g. UWAGI Śledź charakteryzuje się niską zawartością rtęci, jest bogaty w witaminę D i kwasy tłuszczowe Omega-3, jest także dobrym źródłem białka. Prezentowany produkt zawiera lepszy pod względem składu kwasów tłuszczowych olej rzepakowy i stosunkowo małą ilość soli. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Małże marynowane Calvo

Skład: Małże, olej słonecznikowy, ocet winny, sól i naturalny aromat. Wartość energetyczna w 100 g 231 kcal tłuszcz 19 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 2,4 g kwasy tłuszczowe Omega 3 brak danych węglowodany 0 g w tym cukry 0 g białko 13 g sól 1,4g. UWAGI Dzięki niskiej zawartości tłuszczu małże są dobrym źródłem białka, żelaza, witaminy B12 czy witaminy C. Produkt zawiera naturalne składniki. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

Kalmary w sosie amerykańskim Calvo

Skład: olej słonecznikowy, pomidory, cebula, sól, skrobia modyfikowana, cukier, przyprawy, aromat naturalny i naturalny barwnik (E160c). Kapsyna (ekstrakt z pieprzu). Wartość energetyczna w 100 g 243 kcal tłuszcz 17 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 2,2 g kwasy tłuszczowe Omega 3 brak danych węglowodany 6,9 g w tym cukry 1,9 g białko 15 g sól 1,8g. UWAGI Kalmary charakteryzują się wysoką zawartością witamin z grupy B, selenu, żelaza oraz miedzi, a także pewne ilości kwasów tłuszczowych omega 3. Sos w prezentowanym produkcie zawiera dość dużo węglowodanów, ale ilość cukrów prostych nie jest wysoka (1,9 g w 100 g produktu). Nie jest też sprecyzowane jaka konkretnie skrobia jest wykorzystywana w procesie produkcji. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

GRAAL Sałatka z tuńczyka z chilli

Skład: sos pomidorowy (53%) - woda, koncentrat pomidorowy, cukier, ocet spirytusowy, substancje zagęszczające (guma guar, guma ksantanowa), skrobia modyfikowana, sól, olej roślinny, papryka chilli (0,01%), ekstrakt papryki, ryba - tuńczyk (25%), warzywa (22%) - ogórek, papryka. Wartość energetyczna w 100 g 65 kcal tłuszcz 2,1 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 0,3 g kwasy tłuszczowe Omega 3 0,16 mg węglowodany 3,9 g w tym cukry 3 g białko 6,9 g sól 2,2 g. UWAGI Niska zawartość ryby w produkcie (23%), w którym większość stanowi sos pomidorowy. Oprócz substancji zagęszczających, brak szkodliwych substancji dodatkowych. Plus za obecność warzyw. Przydatność w diecie diabetyka: TAK

SuperFish Prestige Polędwica z łososia w sosie koperkowym

Skład: polędwica z łososia 50% (Salmo salar, ryba hodowlana, kraj pochodzenia Norwegia), sos koperkowy (50%): woda, olej rzepakowy, cukier, ocet winny, skrobia modyfikowana, żółtko jaja w proszku, syrop glukozowy, stabilizator (E435), substancje zagęszczające (guma guar, guma ksantanowa), sól, oliwa z oliwek, ekstrakt kopru, ekstrakt papryki słodkiej, koper suszony. Wartość energetyczna w 100 g 245 kcal tłuszcz 19 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 2,5 g kwasy tłuszczowe Omega 3 0,8 g węglowodany 4,4 g w tym cukry 2,4 g białko 14 g sól 0,88 g. UWAGI Puszkowany łosoś jest tańszy niż świeże filety, ale wciąż jest dobrym źródłem białka, witamin i minerałów oraz kwasów Omega 3. W przedstawionym produkcie ryba stanowi jednak tylko połowę zawartości puszki. Druga część to sos koperkowy, składający się z olejów roślinnych, wody czy octu, ale także wielu zagęszczaczy i substancji słodzących. Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Szprot w kremie pomidorowym Lisner

Skład: 50% solone szproty [szproty (Sprattus sprattus)*, sól], 50% krem pomidorowy [woda, 16% koncentrat pomidorowy, cukier, sól, olej rzepakowy, cebula suszona mielona, mąka pszenna, modyfikowana skrobia kukurydziana, przyprawy: pieprz czarny, ekstrakt ziela angielskiego]. Wartość energetyczna w 100 g 158 kcal tłuszcz 10,2 g w tym kwasy tłuszczowe nasycone 2,6 g kwasy tłuszczowe Omega 3 2,2 g węglowodany 5,6 g w tym cukry 4,4 g białko 11 g sól 1,4 g. UWAGI Podobnie jak sardynki te niewielkie rybki zjadane w całości stanowią bardzo dobre źródło wapnia, witamin z grupy B, a także D oraz kwasów tłuszczowych omega 3. Tylko 50% produktu stanowi ryba, reszta to sos pomidorowy zawierający naturalne zagęszczacze, olej rzepakowy, ale także niestety cukier (4,4 g w 100 g produktu!). Przydatność w diecie diabetyka: SPORADYCZNIE

Łosoś Ustka Paprykarz szczeciński

Skład: ryż, mięso z łososia atlantyckiego rozdrobnione (24%, Salmo salar / wyhodowane w akwakulturach norweskich), cebula, koncentrat pomidorowy, olej rzepakowy, białko sojowe, kasza manna (zawiera gluten), woda, błonnik pszenny, sól, naturalny aromat papryki, regulator kwasowości: kwas cytrynowy. Wartość energetyczna w 100 g 179 kcal tłuszcz 13 g węglowodany 10 g białko 5,4 g. UWAGI Paprykarz szczeciński nie jest najtrafniejszym wyborem w diecie diabetyka, przede wszystkim ze względu na wysoka zawartość węglowodanów (aż 10 g w 100 g produktu) pochodzących głównie z białego ryżu i pszennych wypełniaczy. Ryba w prezentowanym produkcie stanowi jedynie 24% i pochodzi ze stawów hodowlanych. Produkt nie stanowi dobrego źródła białka, a oprócz białka rybiego zawiera też białko sojowe. Przydatność w diecie diabetyka: NIE

Magdalena Pietraszkiewicz, biolog, dietetyk

Powyższe opinie na temat produktów, są prywatnymi opiniami Autorki. Spółka Abbott Laboratories Poland Sp. z o.o. nie odpowiada za ich prawdziwość, trafność ani rzetelność.

ADC/p/KX/NS/3/16 

UDOSTĘPNIJ POPRZEZ:  
Polityka dotycząca plików cookie. Ten komunikat zobaczysz tylko raz.

Pliki cookie stosujemy, aby zapewnić jak najlepsze działanie naszego serwisu. Korzystanie z tej strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na otrzymywanie plików cookie. Ustawienia obsługi plików cookie możesz zmienić w dowolnym czasie. Dowiedz się więcej