Zdrowe odżywianie – diabetyk w restauracji

Zdrowe odżywianie – diabetyk w restauracji

Bycie diabetykiem jest równoznaczne z koniecznością racjonalnego odżywiania się. A racjonalnie, czyli zdrowo możemy zjeść zarówno we własnym domu, jak i w knajpce czy restauracji. Przynajmniej teoretycznie, bo doświadczenia osób z cukrzycą pokazują, że jedząc „na mieście” o wyrównanie cukrzycy jest jednak nieco trudniej.

Dlaczego samodzielne przygotowywanie posiłków jest najbezpieczniejsze dla naszych cukrów? Bo mamy pewność co do składników znajdujących się w naszym daniu, mamy możliwość je zważyć i precyzyjnie wyliczyć wymienniki węglowodanowe i białkowo-tłuszczowe. Łatwiej nam zapanować nad kalorycznością posiłku, szczególnie jeśli mamy wyrobione  dobre nawyki i np. unikamy śmietany na rzecz jogurtu. Jedząc „na mieście” w większości przypadków skazani jesteśmy na obliczenia wartości odżywczych „na oko”. 

Paradoksalnie, najbezpieczniej byłoby korzystać z fast foodów, które zgodnie z kulturą amerykańską, podają dokładny skład swoich dań. Nieco gorzej jest jeśli zamiast hamburgera z frytkami mamy ochotę na kuchnię włoską – nawet jeśli w menu znajdziemy gramaturę całego dania, zwykle nie będzie podziału na poszczególne jego składniki. Argument ten jest bardzo nośny, choć wydaje się, że w wielu przypadkach jednak nadużywany. W końcu osoby, które mają za sobą pewien staż cukrzycy, rzadko kiedy codziennie ważą i mierzą spożywane przez siebie potrawy. Z czasem nasza miara w oku nabiera takiej dokładności, że bez problemu szacujemy wartości potraw, których sami nie przygotowaliśmy.

Posiłki serwowane w barach, knajpkach i restauracjach w pierwszej kolejności mają być smaczne, dopiero potem zdrowe. A smak w dużym stopniu zależy od ilości tłuszczu, cukru i soli. Każdy z tych składników w diecie osoby z cukrzycą powinien być limitowany. Jedząc gotowe przekąski i dania narażamy się przede wszystkim na nadmiar soli, tym bardziej, że z przyzwyczajenie skupiamy się na tropieniu cukru,  zapominając że nadmiar soli również nam nie służy. Częstą praktyką punktów gastronomicznych jest też wielokrotne używanie do smażenia tego samego tłuszczu. Dlatego produkty smażone bezpieczniej zastąpić tymi z grilla. Chcąc żywić się na mieście, trzeba bardzo świadomie podchodzić do oferowanych nam dań. Sałatka sałatce nierówna. Jeśli znajdziemy w niej spore kawałki panierowanego mięsa, sos majonezowy i ser feta, to i tak dostarczymy organizmowi tyle kalorii, co klasyczny obiad w postaci ziemniaków, mięsa i surówki. Pułapką są soki, które zamawiamy do posiłku.

Większość diabetyków jak ognia unika słodkich napojów typu Cola czy Fanta, bo wiadomo, zawierają ogromne ilości cukrów prostych. Tymczasem sok owocowy zawiera ich... dokładnie tyle samo. Jeśli nie jest to sok świezo wyciskany, to jest pozbawiony większości witamin, nie zawiera błonnika, a jest bogaty w cukier owocowy, czyli fruktozę. Nie warto wpadać w tę pułapkę a do posiłków zamawiać wodę. Polska gastronomia powoli się zmienia. Dowodem na to są coraz to liczniejsze punkty, które mają w ofercie dania dla osób na diecie bezglutenowej. Choć diabetyków jest zdecydowanie więcej niż osób z celiakią, paradoksalnie oferta im dedykowana jest znacznie uboższa. Wynika to z tego, że ograniczenia dietetyczne przy cukrzycy są znacznie mniejsze niż przy celiakii. Zamawiając określone danie, zawsze można spróbować dostosować je do naszych potrzeb – poprosić o to, by sos został podany osobno, by mleko do kawy było otłuszczona a do zupy nie dodawano śmietany. W wielu miejscach się to udaje. W miejscach, które podają bardzo duże porcje można poprosić o zapakowanie połowy posiłku do domu.

Warto traktować jedzenie poza domem jako rzecz zupełnie naturalną, i nie zwalniać się w takiej sytuacji z obowiązku pilnowania wymienników i kalorii. Jedzenie poza domem nie może być wymówką do gorszych glikemii. Natomiast może być okazją do poznawania nowych smaków, do czerpania inspiracji kulinarnych do późniejszego eksperymentowania w domu. 

ADC/www/BDMG/8/2017

UDOSTĘPNIJ POPRZEZ:  
Polityka dotycząca plików cookie. Ten komunikat zobaczysz tylko raz.

Pliki cookie stosujemy, aby zapewnić jak najlepsze działanie naszego serwisu. Korzystanie z tej strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na otrzymywanie plików cookie. Ustawienia obsługi plików cookie możesz zmienić w dowolnym czasie. Dowiedz się więcej