Zaleca się, aby kobieta w ciąży z cukrzycą spożywała około 6 posiłków w ciągu dnia, w regularnych porach, aby utrzymać stabilny poziom glukozy w surowicy. Najlepiej zaplanować 3 posiłki główne i 3 dodatkowe: drugie śniadanie, podwieczorek i przekąska przed snem. Dobrym pomysłem na drugie śniadanie i podwieczorek jest zjedzenie jogurtu naturalnego z dodatkiem owocu lub innego produktu mlecznego. Dostarczamy w ten sposób organizmowi porcję białka, które pełni ważną rolę w ustroju:

  • służy do budowy nowych komórek i tkanek, dzięki którym jest możliwy wzrost i rozwój organizmu oraz odnowa tkanek,

  • stanowi podstawowy składnik krwi, limfy i mleka,

  • wchodzi w skład ciał odpornościowych organizmu,

  • bierze udział w regulowaniu ciśnienia krwi oraz utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej,

  • pełni rolę nośnika niektórych witamin i składników mineralnych,

  • 1g białka dostarcza organizmowi 4 kcal.

Zapotrzebowanie ustroju na białko zależy od wieku, płci, stanu fizjologicznego i masy ciała. Według Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie zalecane spożycie białka dla kobiet w okresie ciąży wynosi: 1,3 g/kg mc./d. Zalecane jest spożywanie białka pochodzącego z różnych źródeł – zwierzęcego i roślinnego.

Zachęcam do czytania etykiet i porównania ile węglowodanów (oprócz białek) znajduje się w popularnych produktach mlecznych.

PORÓWNANIE PRODUKTÓW MLECZNYCH POD WZGLĘDEM ZAWARTOŚCI
WĘGLOWODANÓW I CUKRÓW PROSTYCH I BIAŁKA

Jogurty, a zawartość węglowadnów, cukrów i białkaKaszka i serek homogenizowany, a zawartość węglowodanów, cukrów i białka

Powyższe porównanie pokazuje, jak dużo cukrów prostych możemy spożyć wybierając słodzone produkty mleczne. Za wysoką zawartość węglowodanów odpowiada dodatek nie tylko cukru, ale przeważnie tańszego syropu glukozowo-fruktozowego, białek mleka (mleko w proszku – cukier mleczny, laktoza) oraz zagęstników, np. skrobi modyfikowanej, mączki chleba świętojańskiego.

jogurt naturalny z dodanymi owocami, a cukrzyca ciążowa

PORÓWNANIE ZAWARTOŚCI WĘGLOWODANÓW W PŁATKACH ŚNIADANIOWYCH

NAZWA PRODUKTU

Wartości odżywcze 100 g produktu

Płatki owsiane górskie

Węglowodany: 69 g – w tym cukry 1,3 g, Błonnik: 9 g

Płatki owsiane błyskawiczne

Węglowodany: 69 g – w tym cukry 1,3 g, Błonnik: 9 g

Płatki jaglane

Węglowodany: 74 g – w tym cukry 0,3 g, Błonnik: 2,5 g

Płatki ryżowe błyskawiczne

Węglowodany: 77 g – w tym cukry 0,3 g, Błonnik: 2,2 g

Płatki kukurydziane

Węglowodany: 82,9 g – w tym cukry 9,3 g, Błonnik: 4,2 g

  • Podobne zależności możemy zaobserwować w przypadku płatków owsianych górskich           i błyskawicznych – zawartość węglowodanów i błonnika mają taką samą, ale płatki błyskawiczne szybciej zostaną strawione i szybciej podniosą poziom glukozy. Płatki błyskawiczne są nie tylko bardziej rozdrobnione, ale również poddane dodatkowemu działaniu pary, która rozmiękcza i rozluźnia ich strukturę. Takie płatki przygotowuje się najszybciej, ponieważ szybko miękną i chłoną wodę. Wystarczy zalać je wrzątkiem lub gorącym mlekiem, by otrzymać owsiankę, z której węglowodany wchłoną się szybciej, niż z płatków górskich.

  • Płatki jaglane mają nieznacznie więcej węglowodanów, ale ponad trzykrotnie mniej błonnika! Poziom glukozy wzrośnie więc szybko.

  • Najgorzej wypadają płatki kukurydziane, które zawierają najwięcej węglowodanów i bardzo mało błonnika.Jest to produkt wysoko przetworzony i nie poleca się go kobietom w ciąży i dzieciom.

Do owsianki można dodać garść orzechów, łyżkę masła orzechowego lub zmielonego siemienia lnianego i garść owoców o niskim indeksie glikemicznym (np. truskawki, borówki, jagody, maliny – mogą być też mrożone). Dodatkiem mogą być również otręby pszenne, owsiane lub żytnie, których dodanie jeszcze zwiększy ilość błonnika.

węglowodany przy cukrzycy ciążowej

Pamiętaj, że mleko, jogurt czy maślanka dodawany do płatków także zawiera węglowodany. Napoje roślinne również bywają dosładzane, czytajcie więc etykiety.

mleko, a cukrzyca ciążowa

Polecamy też wpis: Dieta przy cukrzycy ciążowej

Bibliografia:

  1. Wender-Ożegowska E., Bomba-Opoń D., Brązert J., Celewicz Z., Czajkowski K., Gutaj P., Malinowska-Polubiec A., Zawiejska A., Wielgoś M., Standardy Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników postępowania u kobiet z cukrzycą, [w:] Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2017 tom 2, nr 5, strony 215–229.
  2. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2014, [w:] Diabetologia Kliniczna, tom 3, Suplement A, 2014.
  3. Szostak-Węgierek D. Zasady prawidłowego żywienia, Ciąża. [W:] M. Jarosz (red.), Praktyczny Podręcznik Dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010.
  4. Kalkulator dietetyczny, Dostęp 15.09.2020 Dostępny w internecie: http://www.ilewazy.pl/

Ewa Dygaszewicz

Dietetyk, edukatorka diabetologiczna, mama i diabetyk typ 1 od 23 lat

ADC-29680 v1.0